شخصیت شناسی در شبکه های اجتماعی با استفاده از مدل سازی موضوعی نظرات کاربران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مهندسی کامپیوتر، دانشکده مهندسی، مرکز آموزش عالی محلات، محلات، ایران

2 گروه مهندسی کامپیوتر، دانشگاه شهاب دانش، قم، ایران

چکیده

شخصیت فرد مجموعه ای از خصوصیات و واکنش های فرد است که موجب ایجاد رفتار فرد در موقعیت های گوناگون می شود. معمولا این رفتارها در موقعیت های مشابه تکرار می شوند. داشتن اطلاعات در مورد شخصیت فرد،این امکان را به ما می دهد که واکنش فرد را در موقعیت های مشابه پیش بینی کنیم. از طرفی با توجه به اینکه افراد در شبکه های اجتماعی مجازی نظارت مستقیمی بر نظرات خود احساس نمی کنند، استفاده از این شبکه ها جهت جمع آوری اطلاعات و تحلیل شخصیت افراد بسیار قابل توجه و منطقی است. در این مقاله، با دریافت اطلاعات از شبکه های اجتماعی کاربران و مقایسه آن با پرسشنامه پر شده توسط افراد، میزان درستی پاسخگویی به سوالات پرسشنامه را محک می زنیم و به گونه ای دقیق تر به تحلیل شخصیت کاربران می پردازیم. درنهایت، در هر چهار روش از روش های الگوریتم SVM و همچنین روش شبکه عصبی عمیق، معیارهای درستی، دقت و بازخوانی به نسبت بسیار خوبی بالا بودند (بین 0.75 تا 0.99) و این حاکی از مطابقت بالای نظرات جمع آوری شده ازطریق پرسشنامه با پستهای منتشرشده در فضای مجازی همان اشخاص می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Personality in social networks using thematic modeling of user feedback

نویسندگان [English]

  • Arash Khosravi 1
  • Hamidreza Abdolhosseini 2
1 Department of Computer Engineering, Faculty of Engineering, Mahallat Institute of Higher Education, Mahallat, Iran
2 Department of Computer Engineering, Shahab Danesh University, Qom, Iran
چکیده [English]

A person's personality is a set of characteristics and reactions that cause a person to behave in different situations. Usually these behaviors are repeated in similar situations. Having information about a person's personality allows us to predict a person's reaction in similar situations. On the other hand, considering that people in virtual social networks do not feel direct control over their opinions, using these networks to collect information and analyze people's personalities is very significant and logical. In this article, by receiving information from users 'social networks and comparing it with a questionnaire filled in by individuals, we test the correctness of answering the questionnaire questions and analyze users' personalities in a more accurate way. Finally, in all four methods of the SVM algorithm as well as the deep neural network method, the criteria of accuracy, accuracy, and readability were relatively high (between 0.75 and 0.99) and this indicates the high correspondence of the opinions collected through the questionnaire with the posts. Published in cyberspace are the same people.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social network
  • personality
  • data mining
  • thematic modeling
  • Deep neural network
  • SVM