تشخیص اولین لحظه حقیقت در خرید آنلاین با استفاده از روش های پیش پردازش داده ها و طبقه بندهای تلفیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه کامپیوتر، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

این مقاله اقدام به ارائه یک استراتژی، با هدف افزایش دقت تشخیص زودهنگام خریداران از مشتریان در حال گشت و گذار در یک فروشگاه آنلاین، نموده است. این روزها مردم تمایل به کاوش آنلاین برای پیدا کردن اقلام مورد نیاز خود و خرید از طریق تراکنش-های آنلاین دارند. با این حال، تعداد خریداران واقعی هنوز در مقایسه با تعداد کل بازدیدکنندگان از این سایت‌ها بسیار کم است. تحلیل رفتاری، پیش‌بینی و شناسایی زودهنگام بازدیدکنندگانی که قصد خرید از فروشگاه آنلاین را دارند، زمینه ارائه محتوای سفارشی مناسب‌تر برای آن‌ها را فراهم می‌آورد. از دیدگاه مدیریتی به این زمان اصطلاحاً اولین لحظه حقیقت گفته می‌شود. مزیت اصلی این پیشیینی کاهش ریسک از دست دادن کاربران با احتمال خرید بالا و افزایش نرخ تبدیل می‌باشد. به دلیل ثابت بودن چارچوب پیشبینی و تشخیص در داده‌کاوی، تمرکز این مقاله بر استفاده بهینه از روش‌های پیش‌پردازش، با هدف بهبود کیفیت داده‌های ورودی به الگوریتم‌های طبقه‌بندی می‌باشد. به همین دلیل، در استراتژی پیشنهادی، مجموعه‌ای از الگوریتم‌های تبدیل محتوای اسمی به عددی، نرمال‌سازی، تشخیص داده‌های پرت، انتخاب ویژگی و متوازن‌سازی به کار گرفته شده است. سپس داده‌های اصلاح شده به مجموعه‌ای الگوریتم‌های طبقه‌بندهای مختلف، شامل درخت تصمیم C4.5 و پرسپترون چند لایه و الگوریتم‌های طبقه‌بندی تلفیقی جنگل تصادفی، Bagging و Gradient Boosting داده شده است. ارزیابی نتایج نشان می‌دهد که بیشترین مقدار دقت به دست آمده در این پژوهش با استفاده از طبقه‌بندهای تلفیقی به 42/94 % رسیده است که در مقام مقایسه با بهترین نتایج کارهای پیشین، دقت تشخیص افزایش داشته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Detecting the First Moment Of Truth in Online Shopping Using Data Preprocessing Methods and Ensemble Classifiers

نویسندگان [English]

  • Mohsen Amir Afzali
  • Hossein Ghaffarian
Department of Computer Engineering, Faculty of Engineering, Arak University, Arak, Iran
چکیده [English]

In this article, we present a strategy with the aim of increasing the accuracy of early detection of buyers from customers browsing in an online store. Nowadays, people tend to explore online to find the items they need and buy through online transactions. However, the number of actual buyers is still very low compared to the total number of visitors to these sites. Behavioral analysis, prediction and early identification of visitors who intend to buy from the online store provides the basis for providing more suitable customized content for them. From a managerial point of view, this time is called the First Moment of Truth (FMoT). The main advantage of this precedent is reducing the risk of losing users with high purchase probability and increasing the conversion rate. Due to the consistency of the prediction and diagnosis framework in data mining, the focus of this article is on the optimal use of pre-processing methods, with the aim of improving the quality of input data to classification algorithms. For this reason, in the proposed strategy, we use a set of algorithms for converting nominal content into numerical, normalization, outlier data detection, feature selection and balancing. Then, we give the modified data to a set of different classification algorithms, including C4.5 decision tree and multi-layer perceptron, and combined classification algorithms of random forest, bagging and gradient boosting. The evaluation of the results shows that the highest amount of accuracy obtained in this research by using ensemble classifiers has reached 94.42%,

کلیدواژه‌ها [English]

  • Online Shopping، First Moment of Truth، Data Mining
  • Pre-processing
  • Ensemble Classifier