این مقاله در حوزه دادهکاوی و وب معنایی بوده و در آن روشی برای شخصیسازی صفحات وب براساس اصول دادهکاوی و وب معنایی ارائه شده است. روش پیشنهادی، از لاگ مشاهده صفحات توسط کاربران به عنوان خوراک بخش دادهکاوی، و از محتوای صفحات به عنوان ورودی واحد پردازش معنا استفاده میکند. نتایج حاصل از این دو فرآیند، با یکدیگر ترکیب شده و به عنوان صفحات پیشنهادی مدنظر کاربر، به او ارائه میشود. ایده استفاده از اطلاعات آماری بازدید و اطلاعات محتوایی صفحات، باعث افزایش کیفیت پیشنهادات به کاربر شده است. از ویژگیهای مهم روش ارائه شده آن است که با داشتن آنتولوژی مناسب برای هر حوزه معنایی، تقریباً برای هرنوع وبسایتی قابل استفاده بوده و میتواند پیشنهادات مناسبی تنها براساس محتوای صفحات و لاگ صفحات مشاهده شده کاربران ارائه نماید. به عبارت دیگر در این روش نیازی به ورود و ثبت نام کاربر در سیستم برای دنبال کردن رفتار و علایق آن نیست. نتایج بررسی روی مجموعه داده اشاره شده در این مقاله، حاکی از عملکرد مناسب روش پیشنهادی دارد؛ پیشنهادات تولید شده توسط سیستم با نرخ بالایی توسط چندین کاربر انسانی مفید ارزیابی شدهاند.