پروتکل مسیریابی خودتطبیقی با محدوده تأخیر برای شبکه های موردی بین خودرویی

نویسندگان

چکیده

شبکه‌های موردی بین‌خودرویی گونه‌ای از شبکه‌های موردی سیار است که نودهای آن را وسایل‌نقلیه موجود در خیابان تشکیل می‌دهند. مسیریابی در این شبکه‌ها به‌دلیل ویژگی‌های منحصر به‌فرد آن‌ها، نظیر سرعت بالای وسایل‌نقلیه و توپولوژی بسیار پویا همواره مورد توجه کمیته‌های تحقیقاتی بوده است. از آنجایی که در این شبکه‌ها، امکان ارسال به گره بعدی در تمامی مکان‌ها و ساعات برای وسایل‌نقلیه وجود ندارد، پروتکل‌های مسیریابی تحمل‌پذیر تأخیر که ماهیت غیرمتصل شبکه را در تصمیمات مسیریابی لحاظ می‌کنند، با اقبال بسیاری مواجه شده‌اند. اما پروتکل‌های ارائه شده در این حوزه علی‌رغم مزایای بسیار، بدون توجه به نوع کاربرد بسته، عملیات مسیریابی را انجام می‌دهند. برخی از این پروتکل‌ها با اولویت دادن به راهبرد ارسال چند‌گامی بسته، موجب افزایش سربار شبکه و در نتیجه تأخیر مضاعف بسته‌های اورژانس می‌شوند. برخی دیگر، با اولویت دادن به راهبرد ذخیره‌‌وحمل موجب تحویل بسته‌های اورژانس با تأخیر غیرقابل قبول می‌گردند. در این مقاله، برای حل چالش‌های مطرح شده، پروتکل مسیریابی خودتطبیقی تحمل‌پذیر تأخیر را ارائه نمودیم که به‌صورت بین‌لایه‌ای و پویا، با درنظر گرفتن نوع ترافیک در لایه کاربرد و شرایط شبکه، تصمیمات مسیریابی مناسب را در هر زمان اتخاذ می‌نماید. نتایج حاصل از ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که پروتکل پیشنهادی ضمن حفظ مزایای پروتکل‌های تحمل‌پذیرتأخیر، نرخ تحویل بسته‌های اورژانس را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Self-Adaptive Delay-Bounded Routing Protocol for Vehicular Ad hoc Networks

نویسندگان [English]

  • Zeinab Movahedi
  • Amineh Mazandarani
چکیده [English]

Abstract

Vehicular Ad Hoc Network (VANET) is a particular type of mobile ad hoc network in which vehicles communicate between themselves using wireless antenna.  Due to unique characteristics of VANETs (e.g. high mobility of nodes and dynamic topology), routing is one of the challenging tasks in such networks. Consequently, delay tolerant networks which consider the disconnect nature of VANETs have attracted a great deal of attention from both industrial and research committees. However, existing delay tolerant proposals suffer from their traffic-unawareness deficiencies. Mainly, the multi-hop transmission preference of some existing solutions increases the network overhead and imposes extra delay for real-time traffic. In addition, some proposals cause inacceptable latency to data packets through prioritizing the carry-and-forward strategy. To address the aforementioned issues, we propose a self-adaptive delay tolerant routing protocol which adjusts the routing decisions according to the traffic requirements and underlying network context. Simulation results illustrate that the proposed protocol improves the delivery rate of urgent packets up to 30% as well as keeps advantages of delay tolerant protocols.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intelligence transportation system
  • Vehicular ad-hoc networks
  • Routing protocols
  • Delay tolerant network
  • Delay-bounded routing protocol
  • Self-Adaptive