دوره 3، شماره 1 - ( بهار و تابستان 93-زمان پایان: 1393 )                   جلد 3 شماره 1 صفحات 2-19 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rasoolzadegan A, Basiri M. The quantitative Measurement of Quality in Service-oriented Software Engineering: Methods, Applications, and Issues. SCJ. 2014; 3 (1) :2-19
URL: http://scj.kashanu.ac.ir/article-1-166-fa.html
رسولزادگان عباس، بصیری محدثه. اندازه‌گیری کمّی کیفیت در مهندسی نرم‌افزار سرویس‌گرا: روش‌ها، کاربردها و چالش‌ها . نشریه علمی ترویجی محاسبات نرم. 1393; 3 (1) :2-19

URL: http://scj.kashanu.ac.ir/article-1-166-fa.html


1- استاديار دانشگاه فردوسی، گروه مهندسی کامپیوتر، مشهد، دانشگاه فردوسی ، rasoolzadegan@um.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی، گروه مهندسی کامپیوتر، مشهد، دانشگاه فردوسی
چکیده:   (1646 مشاهده)
هدف مهندسی نرم‌افزار سرویس‌گرا حمایت از توسعه سریع، کم هزینه و ترکیب آسان نرم‌افزار‌های توزیع‌شده حتی در محیط‌های ناهمگن است که در آن از سرویس‌ها به عنوان عناصر اصلی برای توسعه برنامه‌ها و راه‌حل‌ها استفاده می‌شود. مهندسی نرم‌افزار سرویس‌گرا درصدد توسعه روش‌ها و ابزارهایی برای بهبود کیفیت و سودآوری توسعه نرم‌افزار است. امروزه یکی از دغدغه‌های مهم و چالش‌برانگیز در حوزه مهندسی نرم‌افزار سرویس‌گرا، تولید سرویس‌هایی با کیفیت مورد نیاز است. تحقق کیفیتِ مورد انتظار نقش بسزایی در کاهش هزینه‌های توسعه نرم‌افزار دارد. قدم اول در مسیر تحقق کیفیتِ مورد انتظار، برخورداری از قابلیت اندازه‌گیری کمّیِ جنبه‌های مختلف کیفیت است. تاکنون کارهای زیادی برای اندازه‌گیری کمّی کیفیت سرویس‌ها انجام شده است که هر کدام از آن‌ها با مزیت‌ها، محدودیت‌ها و کاربرد‌های متنوعی همراه هستند. در این مقاله به دنبال آن هستیم که با تحلیل روش‌های موجودِ اندازه‌گیری کمّی به مقایسه تطبیقی آن‌ها با یکدیگر بپردازیم. بدین منظور، ابتدا یک مدل برای ارزیابیِ کیفیت سرویس‌ها ارائه می‌کنیم. بر مبنای این مدل، روش‌های مختلف را دسته‌بندی نموده و به تحلیل نقاط قوت، محدودیت‌ها و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم. نتایج تحلیل‌های انجام شده، امکان انتخاب مناسب‌ترین روش را برای اندازه‌گیری جنبه‌های مختلف کیفیت سرویس به همراه دلایل منطقی و مستدل فراهم می‌نماید.
متن کامل [PDF 1397 kb]   (908 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱ | پذیرش: ۱۳۹۳/۶/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۲/۱۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله محاسبات نرم می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2015 All Rights Reserved | Soft Computing Journal

Designed & Developed by : Yektaweb